CNG blending

CNG blending (CNG bijmengen) brengt CO2 en fijnstof en NOx omlaag bij een dieselmotor en geeft een besparing op diesel verbruik. Waarmee een brandstofkosten besparing per gereden kilometer kan worden behaald.

Het systeem injecteert per cilinder sequentieel een bepaalde hoeveelheid CNG in, en moet er altijd een bepaalde hoeveelheid diesel ingespoten worden voor de ontsteking, de hoeveelheid ingespoten CNG is afhankelijk wat systeem en motor toestaan, bijmenging kan soms wel tot 75 %. Dit systeem wordt nu  voornamelijk bij zwaar transport toegepast .

Bij dit systeem en de manier van gas bijmengen is het zeer belangrijk dat deze vakkundig wordt ingebouwd, en goed ontwikkeld en uitvoerig getest wordt, om zeker te zijn van goede emissie resultaten te behalen en geen hoge verbrandingstemperaturen. Om geen ongewenste problemen of hoge onderhoudskosten te krijgen.

Dieselblend is relatief eenvoudige oplossing t.o.v. Monofuel om een Dieselmotor duurzamer te krijgen . Echter de geluidreductie en de uitstoot zijn minder dan bij Monofuel oplossing. Bij zwaar transport is dit interessant gezien het milieu en een kosten besparing met zich meebrengt. en er ten alle tijde op de diesel brandstof verder gereden kan worden.